Gåbus på mange måder

Normalt er det et par lærere eller pædagoger fra skolerne, som er tovholdere i Gåbus. Men det er ikke alle steder, der er personaleressourcer til opgaven. Det er blandt årsagerne til, at der i 2016 udviklede sig en helt ny Gåbus-model, så også forældre kan være dem, der tager ansvar for at realisere projektet. Således blev Gistrup Skole syd for Aalborg landets første, hvor Gåbus-chaufførerne koordinerer deres indsats direkte med forældre, når de bringer deres yngre skolekammerater sikkert til skole. Det skrev Idræt i Skolen en artikel om i nr. 3, 2016.

2016 blev også året, hvor Gåbus rundede 37 igangsatte skoler, der hver dag året rundt får børnene ud af bilerne. Alene i 2016 har Gåbus ført omkring 900 små og store børn til skole på gåben, og de store og små elever har i fællesskab tilbagelagt intet mindre end 16.500 aktive kilometer til fods.

Kort og godt er Gåbus en gruppe af børn, der følges til skole hver morgen af to ældre elever - de såkaldte Gåbus-chauffører. En Gåbus kan sammenlignes med en almindelig bus, der følger en fast køreplan med faste stoppesteder. Det er bare ikke hjul, der får bussen til at køre, men derimod fødder der går derudad.

Gåbus giver en masse børn rundt omkring i landet en sund, sikker og social start på dagen, når de følges til skole. Blandt andet på Solbjergskolen syd for Århus.

Aktiv-transport-3.png

Kommunerne ser mod Gåbus

Flere kommuner vælger at lave samlede aftaler om etablering af Gåbus på flere skoler samtidig. Det sker typisk som en af flere indsatser for at sikre bedre trafiksikkerhed. Aarhus, Aalborg og Odense er blandt disse kommuner, og i både Odense og Aalborg er der blevet fyldt på med nye skoler i samarbejdet i 2016.

De kommunale følere giver sig også til udtryk ved, at Gåbus flere gange har været inviteret til at præsentere projektet i sammenhænge, hvor der var kommunale repræsentanter samlet. Det gælder eksempelvis på det årlige regionale trafiknetværksmøde i Nordsjælland mellem skole, politi og kommuner.

Vi ser efter gode ordninger, som skoler og kommuner kan skrive ind i en trafikpolitik. Vi udstikker og inspirerer til nogle løsninger, som parterne kan vælge at fordybe sig i. Og Gåbus kan fjerne det utryghedsmoment, børn kan have ved at færdes i trafikken. Derfor ser vi det som et rigtig godt initiativ.
— Poul Erik Lehmann Thomsen, færdselspræventiv koordinator hos Nordsjællands Politi

Radiovært blev ambassadør

I den mere kuriøse afdeling af Gåbus’ 2016 finder vi en række indslag i radioprogrammet ”Go’ morgen P3”. Her muntrede radiovært Anders Stegger sig flere gange direkte i æteren over, at børn, der følges til skole, kan kaldes en gå-bus. Folkene bag projektet besluttede sig for at gengælde de godmodige drillerier, og fik arrangeret lidt af en overraskelse for radioværten. Således fik 11 Gåbus-chauffører fra Lynghøjskolen lov til at troppe op i studiet midt i en liveudsendelse, iklædte Anders Stegger fuld Gåbus-uniform og udnævnte ham til Gåbus-ambassadør.