Årsberetning 2021


SCROLL DOWN

Årsberetning 2021


2021 - det helt store jubilæumsår


Den 28. september 2021 var en historisk dato. På denne dag for 75 år siden trådte repræsentanter fra skolens organisationer sammen for at danne den organisation, som med tiden blev til Dansk Skoleidræt.

Således var 2021 i den grad et år i jubilæets tegn. Dansk Skoleidræt arbejder dagligt for at skabe mere og bedre idræt og bevægelse for alle børn i skolen, og med den runde dag blev markerede vi en milepæl i det arbejde. Det blev naturligvis fejret på behørig vis – ikke mindst med aktiviteter landet over for dem, vi er til for; børnene. Aktiviteterne er spredt ud over hele skoleåret 2021/22, og de allerede afholdte kan der læses mere om i næste afsnit ”Kredsene”.

Dansk Skoleidræt er en organisation fuld af liv. I forbindelse med jubilæet blev der udgivet en profilvideo, som viser et lille udsnit af de mange aktiviteter.

Klik for at læse jubilæumsmagasinet

Klik for at læse jubilæumsmagasinet

Selve jubilæumsdagen blev markeret på forskellig vis i Nyborg, hvor organisationens brede felt af interessenter hver især fik en bid af jubilæumskagen. 100 kommunale konsulenter samt ledere og praktikere fra skoler fik masser af ny viden og netværk på Bevægelse på Tværs-konferencen, 25 repræsentanter fra organisationer, styrelser og fonde var samlet til alliancemøde, og 100 receptionsgæster repræsenterende en række samarbejdspartnere og venner af Dansk Skoleidræt bød ind med taler og sang i anledning af festdagen.

I anledning af jubilæet er der udgivet et 56-siders jubilæumsmagasin med store øjeblikke fra Dansk Skoleidræts historie. Tag med på en tidsrejse med nedslag om alt fra store elevstævner, populære idrætsmærker, etableringen af store succeser som Skolernes Motionsdag og Legepatruljen, politiske kampe gennem årene, rollen som idrætsfagets talerør, skolereformens fokus på bevægelse i hele skoledagen og meget andet.


Dansk Skoleidræt sikrede bevægelse under corona

Man kan ikke sige 2021 uden igen at sige coronavirus. Den store plageånd fra 2020 fortsatte med at sætte sit præg på samfundet og dermed også på Dansk Skoleidræts virke i 2021.

Skolerne er Dansk Skoleidræts målgruppe, så alle aktiviteter var selvsagt præget af skolernes corona-restriktioner. Nedlukninger, nødundervisning og delvise genåbninger var en del af dagsordenen. Men idræt og bevægelse i skolen er også vigtigt under en pandemi, så Dansk Skoleidræt lagde sig atter i selen for at understøtte skolernes arbejde under de besværlige vilkår. Det har fx været via digitale platforme, hvor vi skabte en aktivitetsdatabase med coronavenlige aktiviteter til bevægelse i undervisningen og med aktiviteter til idrætsfaget, ligesom der blev afholdt webinarer og kampagner for at understøtte en aktiv hverdag for de hjemsendte elever. En række kurser blev afholdt online i 2021, og især online-udgaven om prøven i idræt var populær.

Kodeordene for Dansk Skoleidræt har været stor agilitet og forandringsparathed for at kunne ramme skolernes og samfundets behov i et udfordrende år. Det var det bl.a. i foråret, hvor der blev indgået en politisk aftale om at understøtte et fagligt løft og trivslen på landets skoler. Trivsel rimer som bekendt på bevægelse, så Undervisningsministeriet bevilgede midler til, at Dansk Skoleidræt kunne lave en række ekstra bevægelsesinitiativer for landets skoleelever - herunder Skolernes Forårsmotionsdag og andre tiltag, der kan læses mere om i afsnittet ”Bevægelse i skoledagen”.

Skolernes Forårsmotionsdag var et af de tiltag, der skulle understøtte skolernes arbejde med trivsel, efter en lang periode med corona-restriktioner. I front for kampagnen var sangeren Thomas Buttenschøn.


En ny aftale med Børne- og Undervisningsministeriet træder i kraft

Dansk Skoleidræt fik i oktober 2020 forhøjet sit offentlige driftstilskud – ikke mindst som et resultat og en anerkendelse af organisationens store arbejde med idræt og bevægelse i skolen. Som følge af det nye tilskud fulgte en række forpligtelser nedfældet i en resultataftale med Børne- og Undervisningsministeriet.

De overordnede mål er at sikre drift, forankring og understøttelse af Dansk Skoleidræts igangværende indsatser for implementering af idræt og bevægelse i skoledagen, således at den nuværende implementeringsgrad for skolernes arbejde med bevægelse understøttes.

Det skulle konkret ske ved gennemførelse af en række delmål i 2021: Skolernes Motionsdag, Skolernes Forårsmotionsdag, Sæt Skolen i Bevægelse (bevægelse i de boglige fag), efteruddannelsestilbud, videndeling gennem magasinet Idræt i Skolen, faglig understøttelse af idrætsfaget, arbejde med faglige netværk samt udarbejdelse af en samlet aktivitetsdatabase (til udgivelse i 2022).

Flere af disse delmål er beskrevet i de kommende afsnit.


Kik for at læse debatindlægget.

Klik for at læse policy paper

Klik for at læse policy paper 2021

Det politiske benarbejde fortsætter
Arbejdet med at bringe idræt og bevægelse i skolen højt op på den politiske dagsorden stopper aldrig. Derfor var Dansk Skoleidræt også i 2021 på banen med en række debatindlæg, møder med en forskellige folketingspolitikere og med udformningen af et nyt policy paper med organisationens holdning til håndteringen af bevægelse i skolen. Sidstnævnte opdateres årligt ud fra den realpolitiske virkelighed.


Kredsene


Kredsene


Jubilæumsfejringer over hele landet

Der var god medieomtale af kredsenes jubilæumsaktiviteter - som her Skive Folkeblad, der tog til Kreds Midt- og Vestjyllands atletikstævne. Klik for at læse artiklen.

Dansk Skoleidræts 15 kredse er kendte for mange turnerings- og stævneaktiviteter. Begivenheder med ofte flere hundrede deltagere, der får afprøvet en række store og små idrætsgrene. Den slags arrangementer havde desværre trange kår i 2021 på grund af corona. Mange aktiviteter var ellers planlagt og datosat, men måtte uundgåeligt aflyses, og størstedelen af hele DM-stævneprogrammet led samme skæbne.

Dansk Skoleidræt har altid været garant for at skabe store oplevelser for eleverne lokalt. Kredsforeningerne tæller samlet 1.100 medlemsskoler og 475.000 elever, der tilbydes alt fra høvdingebold og easybasket til brydning og parkour. Så det var selvfølgelig en bet, at stævner, turneringer og idrætslejre og meget andet, som arrangeres af et utal afl lokale, passionerede ildsjæle, ikke kunne fylde elevernes rygsække med oplevelser i 2021.

På grund af aflysningerne valgte Dansk Skoleidræts turneringsudvalg i stedet at arbejde med konkurrence- og trivselsskabende aktiviteter bredt ud til alle landets skoler. Det udmøntede sig i “Klassedysten”, der løb af stablen fem uger i foråret. En konkurrence, hvor klasserne hver især konkurrerede med sig selv hjemme på egen skole, og hvor der var mulighed for at vinde fine præmier. Hver uge udkom tre udfordringer med fokus på trivsel, fællesskab og samarbejde, hvor man kunne registrere sin klasses resultat og deltage i lodtrækningen om ugens aktivitetstaske og afslutningsvis en hovedpræmie i form af en aktivitetsdag for den vindende klasse. I løbet af de fem uger skete det 975 gange, at en klasse registrerede resultater på skoleidraet.dk. Det svarer til, at 20.366 elevers udfordringer blev registreret, hvilket må kaldes en fin debut for “Klassedysten”.

I kredsenes aktivitetsportefølje hører det også med til fortællingen om 2021, at der heldigvis var en efterårsperiode uden corona, hvor skolerne var nogenlunde tilbage til normalen. Den faldt sammen med Dansk Skoleidræts 75-års jubilæum, hvorfor flere kredsforeninger satte sig for at lave lokale fejringer med et væld af sjove aktiviteter.


Kredse med stor rolle i DR Ultra:bit
Sved på panden med teknologi! Det var mottoet for DR’s satsning ultra:bit challenge, som i 2021 havde fokus på at skabe bevægelse ud fra teknologi. 4.-. 8. klasser over hele landet blev opfordret til at være med i dysten, hvor eleverne skulle opfinde bevægelsesaktiviteter og være med i en innovationskonkurrence, hvor de populært sagt skulle knække koden til bevægelse ved brug af micro:bits. Eleverne skule udvikle deres egne aktiviteter, som kunne få jævnaldrende kammerater til at bevæge sig mere. 

Dansk Skoleidræts 15 lokale kredsforeninger fik til opgave at bedømme klassernes bevægelsesaktiviteter og udpege de lokale kredsmestre, som herefter blev finalister i ultra:bit challenge, hvor titlen som danmarksmester var på spil. I sidste ende blev det 6.Y fra Krogårdskolen i Greve og 7.kl. fra Bredagerskolen i Jelling, der i hver deres aldersgruppe løb med æren.

Kombinationen af bevægelse og teknologi var en populær cocktail i Ultra:bit, og Dansk Skoleidræts kredsforeninger havde en vigtig rolle med at udpege de lokale vindere.


Viden og samarbejde


Viden og samarbejde


Nyt partnerskab satte danskerne i bevægelse


Et nyt partnerskab mellem DR, Dansk Skoleidræt, Dansk Firmaidræt, DIF og DGI inspirerede i 2021 en masse danskere til at bevæge sig sammen og hver for sig. Under titlen ”Sammen i bevægelse” kom det i stand efter et usædvanligt 2020, hvor corona pressede os alle både fysisk og mentalt samt udfordrede mulighederne for et aktivt liv i fællesskab.

”Sammen i bevægelse” satte i hele 2021 Danmark i bevægelse. Projektet bestod af en række bevægelsesbølger, og skolen var i den sammenhæng en central arena.

Første bølge ”Danmark går sammen” gav inspiration til en periode i starten af året med gå-aktiviteter. Senere på året kom bl.a. ”Bevægelsesbatteriet”, en ny database hvorfra man kunne plukke aktiviteter og sætte dem sammen til sin helt egen pallette med hverdagsbevægelse. En del af aktiviteterne var udviklet af Dansk Skoleidræt.

Samarbejdets store kulmination var Danmarks Motionsuge i uge 41, hvortil der blev udviklet en digital platform, hvor bl.a. foreninger kunne lægge bevægelsestilbud ind, som danskerne lokalt kunne afprøve hele ugen igennem.

Skolernes Motionsdag var motionsugens kulmination med bl.a. ”Danmarks hurtigste dansefest”, som var et live-program på DR1, hvor mange skoler, arbejdspladser, plejehjem mv. dansede på præcis samme tidspunkt til årets Skolernes Motionsdag-opvarmningsdans.

I Danmarks Motionsuge havde DR1 tillige programserien ”Det store bevægelseseksperiment” i prime time fire aftener i træk, hvor vært Jacob Riising skulle få eleverne på Nyrupskolen i Kalundborg motiveret til at bevæge sig mere. Dansk Skoleidræt var behjælpelig i produktionen, deltog som en af eksperterne i programmerne, og så udgav vi parallelt med udsendelserne en række råd på skoleidraet.dk om, hvordan man kan få mere bevægelse ind i skoledagen.

Partnerskabet fra ”Sammen i bevægelse” videreføres de næste tre år med fokus på Danmarks Motionsuge i uge 41.


Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen (PIBS) blev lanceret i starten af 2021. Det er donationsstøttet af TrygFonden og har som grundformål at styrke implementeringen den daglige bevægelse som en del af en varieret skoledag.

Det skal ske ved at arbejde for en målsætning om, at bl.a. kommuner og skoler i højere grad etablerer strukturer og bæredygtige indsatser omkring idræt og bevægelse i skolen for at understøtte en vedvarende praksisændring og dermed etablering af en bevægelseskultur på den enkelte skole. Centerets arbejde viderefører viden, erfaringer og indsatser fra projektprogrammet Sunde Børn Bevæger Skolen (2014-19).

Praksiscenteret er et strategisk indsatsområde for Dansk Skoleidræt og består af indsatser inden for netværksskabelse, rådgivning og synliggørelse af konkrete værktøjer i arbejdet.

Et centralt mål er at samle alle faggrupper og sektorer om arbejdet. Det skete i 2021 bl.a. gennem en såkaldt i Delphi-proces, hvor faktorer for at lykkes med bevægelse blev afdækket gennem en række undersøgelser og workshops med grundige input fra alle aktører på området.

En række aktører fra hele skolesystemet var i 2021 - som en del af arbejdet med praksiscenteret - samlet til gennemførelse af en såkaldt Delphi-proces, hvor formålet var at vurdere hvilke faktorer, der er vigtigst for at lykkes med bevægelse som en naturlig del af skoledagen. Udgangspunktet i processen er ikke forskning, men praksis - med mulighed for at samle og skabe dialog på tværs.


Tilbyder nyeste viden

Dansk Skoleidræt er som vidensaktør inden for idræt og bevægelse i skolen sit ansvar bevidst i forhold til at give alle relevante interessenter vigtig viden om status, udvikling og tendenser på området.

Derfor arrangeres hvert år bl.a. konferencen Bevægelse på Tværs. I 2021 havde konferencen en lidt bredere målgruppe end tidligere udgaver. Deltagerne talte nemlig ikke kun kommunale ledere, konsulenter og skoleledere, men også de ansvarlige for bevægelsen på hver enkelt skole fra det pædagogiske personale. Deltagerne var således blevet opfordret til at komme i teams med repræsentanter fra både skole og kommune med henblik på at kunne arbejde ud fra deres konkrete lokale situation i dagens forskellige workshops

Parallelt med konferencen inviteres til møde i “Alliancen for Idræt og Bevægelse i Skolen”, hvor Dansk Skoleidræt har sat sig for at være bindeled i arbejdet med at oplyse offentlige som private aktører om ny viden og tendenser på området - og skabe et netværk, hvor vigtige emner ind i den fælles dagsorden kan diskuteres og koordineres.

Professor Geir Kåre Reseland fra Høgskulan på Vestlandet i Norge var hovedtaler ved årets Bevægelse på Tværs-konference.

Dansk Skoleidræt skal også være noget for ”bevægelsesnørderne”. Så med Masterclass giver vi hvert år bevægelsesvejledere og andre specialister, der går forrest i bevægelsesarbejdet ude på skolerne, nyeste indsigt og konkrete værktøjer og inspiration til aktiviteter, der kan være med til at holde gryden i kog ude på skolerne, og hvor kun fantasien sætter grænser for, hvordan der kan arbejdes med bevægelse.

Dansk Skoleidræts magasin, Idræt i Skolen, er en af mange kanaler, hvor der kommunikeres om initiativer inden for idræt og bevægelse i skolen. Eksempelvis om Masterclass - netværket for bevægelsesvejledere. Klik på billedet for at læse artiklen.


Stor partnerskabsaftale

Som den første kommune i landet indgik Faaborg-Midtfyn Kommune i 2021 en partnerskabsaftale med Dansk Skoleidræt om at få mere idræt, bevægelse og frivillighed på skoleskemaet i alle kommunens folkeskoler. En systematisk og struktureret indsats, hvor forvaltning, skoleledelser og pædagogiske personale sammen med Dansk Skoleidræt arbejder sig frem mod at skabe en lokal struktur og kultur for bevægelse på kommunens skoler. Den proces har Dansk Skoleidræt en dyb indsigt i gennem udarbejdelse af procesforløb på en række skoler og i kommuner over de senere år.

Denne kvalitative og omfangsrige indsats giver fundament for at forankre en bevægelseskultur, og det er en vej, som stadig flere kommuner slog ind på i 2021, og som Dansk Skoleidræt altid søger at fremme gennem bl.a. strategiforløb.

Det sker parallelt med afholdelse af enkeltkurser. Dansk Skoleidræt har en lang række kurser på hylderne til lærere og pædagoger, hvor organisationens konsulenter tager ud på landets skoler og underviser i alt fra motorikindsatser for de mindste elever til instruktion i brugen af forskellige didaktiske materialer i idrætsfaget.

Bundlinjen er, at arbejdet med idræt og bevægelse aldrig slutter. Indsatsen kræver løbende ny inspiration og opmærksomhed - både på den enkelte skole, men også i strukturerne over; kommunalt og landspolitisk.


Dansk Skoleidræt er en efterspurgt samarbejdspartner. 2021 bød fx på et spor om bevægelse i skolen på Idrætsmødet i Aalborg, hvilket Dansk Skoleidræt varetog med alt fra vidensoplæg for deltagerne til kurser i bevægelse for de lokale lærere. Det var også året, hvor Dansk Skoleidræt blev budt med i alliancen ”Børnevægt i balance”, som Novo Nordisk Fonden står bag, og hvor de 30 alliancepartnere kommer fra både private og offentlige organisationer samt civilsamfundet. Ligeså kom Dansk Skoleidræt også med i et nyt samarbejde fra Cyklistforbundet, der har til formål at vende udviklingen med stadig færre børnecyklister.

Idrætsfaget


Idrætsfaget


Stort fokus på den røde tråd i idrætsundervisningen


Siden indførelsen af prøven i idræt har mange idrætslærere oplevet et større behov for at skabe sammenhæng og meningsfuld progression fra 0.-9. klasse i idrætsfaget. Det har bl.a. rapporten ”Status på Idrætsfaget” påpeget. Men det er ikke lige nemt for alle idrætslærere at skabe denne sammenhæng, da det kræver en fælles tilgang og et højt prioriteret samarbejde blandt idrætslærerne på de forskellige klassetrin. Derfor satte Dansk Skoleidræt sig for i 2021 at sætte fokus på, hvordan man får taget hul på opgaven. Det skete med et stort tema i Idræt i Skolen og med forskellige kurser og workshops, som idrætslærerne kunne tilmelde sig. Her klædte Dansk Skoleidræt idrætslærerne på med værktøjer, råd og vejledning til at kunne skabe den vigtige røde tråd i idrætsundervisningen på egen skole, ligesom der blev mulighed for at udveksle erfaringer med andre idrætslærere.


Ny bank med tematekster
Et andet stort fokus i 2021 var udvidelsen af porteføljen af temaartikler, der kan bruges som pensum til prøven i idræt. En masse nye tekster kom til på skoleidraet.dk, hvor der dels søges at ramme en større pallette af klassetrin og dels at afsøge et bredt felt af publikationer for anvendelige tekster. Ambitionen har været at lette arbejdet for den enkelte idrætslærer, så man ikke behøver at gennemsøge internettet, hver gang der skal bruges en elevtekst. Dansk Skoleidræt har nu samlet en række af slagsen inden for forskellige temaer i idrætsfaget.


Klik for at læse blogindlæg fra Dansk Skoleidræts Idrætsfaglige Udvalg

Idrætsfagets røst var atter tydelig
Dansk Skoleidræt er idrætsfagets interesseorganisation, og det er i særdeleshed organisationens idrætsfaglige udvalg, som varetager denne rolle. Det gør de ved at afgive høringssvar, når der er ændringer på vej i faget, og når centrale beslutninger fra officielt hold skal kvalificeres. Idrætsfagets status, faglighed og vilkår er i gode hænder hos udvalget, som også jævnligt markerer sig offentligt. Det sker bl.a. gennem blogindlæg på folkeskolen.dk, og når der ellers er behov for at markere idrætsfagets stemme. I 2021 gjaldt det ikke overraskende i bl.a. corona-sammenhænge, hvor udvalget satte fokus på, hvordan idræt kan skabe motivation blandt eleverne i en ellers monoton hjemmeundervisning. Og apropos corona så blev prøven i idræt aflyst i 2021, ligesom samme skæbne overgik så mange andre af folkeskolens prøver, så muligheden for at vise deres idrætslige færdigheder både praktisk og teoretisk har mange elever stadig til gode.


Søndermarkskolen på Frederiksberg er den første af i alt fem skoler i Danmark, som moderniserer og nytænker deres gamle gymnastiksal.

Gamle gymnastiksale - nye muligheder
Mange af landets gymnastiksale er af ældre dato og trænger til modernisering, så de er mere i øjenhøjde med nutidens behov og kan fungere som faglokaler for idrætsfaget.
Dansk Skoleidræt, Lokale- og Anlægsfonden (LOA) og Danmarks Idrætsforbund (DIF) er i regi af partnerskabsprojektet “Gamle gymnastiksale – nye muligheder” ved at udvikle, afprøve og videreformidle konkrete, gode og inspirerende idéer til ombygning og nyindretning. I 2021 kom fem udvalgte gymnastiksalsprojekter gennem nåleøjet: Fjeldsted Harndrup Skole, Middelfart Kommune, Hou Skole, Odder Kommune, Skolen ved Rønnebær Allé, Helsingør Kommune, samt Skolen ved søerne og Søndermarkskolen, begge i Frederiksberg Kommune.


Danmarks Sejeste Idrætslærer
Danmarks Sejeste Idrætslærer er en pris fra Skole OL og Dansk Skoleidræt, som hylder idrætsfaget og de mange fantastiske idrætslæreres indsats. Danmarks Sejeste Idrætslærer 2020 blev kåret i februar 2021, og det blev Nick Sønderskov Hansen fra Ejstrupholm Skole, som løb med hæderen og en præmie på 25.000 kr. til brug på nyt udstyr til idrætsundervisningen. Han modtog også bevægelsesstafetten, som var et element fra Sammen i Bevægelse-partnerskabet, der hyldede en række bevægelses-ildsjæle i hele landet.

Bevægelse i skoledagen


Bevægelse i skoledagen


Nye bevægelses-initiativer i en coronatid


Corona kom som bekendt til at fylde en masse igen i 2021. Selvom afstand, afspritning og hjemmeundervisning måske ikke umiddelbart rimer på bevægelse, så satte Dansk Skoleidræt ligesom i 2020 sig for at levere en masse ny inspiration til formålet. I en tid med nedlukninger af idrætslivet og med undervisning bag en skærm var det Dansk Skoleidræts tilgang, at lærerne i endnu højere grad måtte inspireres til at få rørt eleverne under de vanskelige præmisser. Derfor kom der på ny fokus på aktiviteter, der var tilpasset forholdene – se de coronavenlige aktiviteter på skoleidraet.dk.


Stort fokus på trivsel
I februar 2021 indgik et flertal i Folketinget en aftale om en række indsatser, der havde til formål at håndtere de faglige og trivselsmæssige udfordringer, som coronapandemien medførte blandt eleverne. Som et led i aftalen blev der afsat midler til at udvikle materialer til brug for gennemførelse af det nye initiativ ”Skolernes Forårsmotionsdag”. Derfor udarbejdede Dansk Skoleidræt program, materialer og aktiviteter, der kunne anvendes til afholdelse af en dag for klassen med fokus på bevægelse, trivsel og fællesskab.

Forårsmotionsdagen blev ét element af flere i Dansk Skoleidræts kampagne ”Forår i bevægelse”, som også talte bl.a. ”Klassedysten”, der bestod af fem udfordringer over fem uger med mulighed for at vinde præmier til klassen gennem konkurrencer med fokus på trivsel, fællesskab og samarbejde.

Trivselsaspektet var i det hele taget et stort omdrejningspunkt for mange af Dansk Skoleidræts aktiviteter i 2021. Således også for ”Trivselskorpset”, som blev lanceret i september på baggrund af endnu et landspolitisk tiltag i lighed med førnævnte. På den baggrund modtog Dansk Skoleidræt midler til at oprette et korps, som havde til formål at understøtte trivsel og fællesskab hos eleverne via inkluderende aktiviteter, som giver højt humør og smil, sammenhold, sved på panden og fælles oplevelser for både elever og pædagogisk personale. Trivselsaktiviteterne blev i efteråret bragt ud til skolerne via et besøg af instruktører fra Dansk Skoleidræt. Der var 50 gratis besøg på paletten, og de blev revet væk ganske få dage efter, de var annonceret.


KreAktive Unge skudt i gang
2021 blev også året, hvor projektet KreaKtive Unge blev skudt i gang. Det er et treårigt innovationsprojekt støttet af Novo Nordisk Fonden, som sætter elevernes innovation i centrum, da udskolingselever selv skal opfinde indholdet med udgangspunkt i at være kreative og aktive med kroppen på samme tid. Der er store forventninger til at gøre eleverne til de centrale medskabere af aktiviteter, der på sigt skal udbredes til mange andre skoler i hele landet. I projektets udviklingsfase, som startede i 2021, fik eleverne gennem workshops redskaber til, hvordan de kunne omsætter idéer til realiserbar virkelighed. Forskellige interessenter og fagfolk såsom GAME, Spejderne, Danske Skoleelever og Active Living er tilknyttet projektet og skal bl.a. ud fra deres viden om innovation og fysisk aktivitet udfordre eleverne på deres kreativitet og idéer.

YouTuber Johannes Matzen havde lavet en stødstol med det formål, at få mere bevægelse og kreativitet ind blandt udskolingseleverne. Det fik i hvert fald eleverne op af stolen.


Bevægelse i SFO skal hjælpe udsatte indskolingsbørn
Dansk Skoleidræt udkom i 2021 med projektet FritterSport. Her skal bevægelse i SFO-tid særligt hjælpe de børn, der har svært ved at finde og indgå venskaber. I projektet uddannes pædagoger, og der udvikles materialer til temabaserede bevægelsesforløb med fokus på at hjælpe de udsatte børn med at udvikle sociale kompetencer og indgå i fællesskaber. Udviklingen af materialer skete i samarbejde med pædagoger fra fire pilotskoler. Det udvides i 2022 til 16 testskoler, og når projektet afsluttes i sommeren 2023, vil det være muligt for alle landets SFO’er at tilgå det udviklede materiale. FritterSport er støttet af Ole Kirk’s Fond.


Bevægelsesjulekalenderen var populær
– og måtte ændres undervejs
Dansk Skoleidræts bevægelsesjulekalender er normalvis et af organisationens mest populære indslag. I 2021 var succesen dog helt overvældende. Med 11.500 tilmeldte klasser fra 1.456 skoler, heriblandt 28 udenlandske, fik julekalenderen 230.000 elever op af stolene. Det er ottende år i træk, at Dansk Skoleidræt udgiver en bevægelsesjulekalender. De senere år er tilslutningen blandt landets skoler vokset støt, og antallet af udsendte julekalendere er fordoblet. Det er en juletradition, Dansk Skoleidræt er stolte af at have skabt. Ikke mindst fordi det er så vigtigt at holde elevernes motivation for at bevæge sig ved lige – også på de tider af året, hvor alt muligt andet frister.

Bag hver låge gemte sig en sjov - og coronavenlig brain break som skulle give et tiltrængt afbræk i undervisningen. De små bevægelsespauser var egentlig tænkt til fælles udførsel i klassen, men da eleverne blev corona-hjemsendt fra og med den 15. december måtte Dansk Skoleidræt handle hurtigt. De resterende låger blev således med et snuptag ændret til at kunne fungere i hjemmeundervisningen.

Nisserne i bevægelsesjulekalenderen 2021 var i øvrigt tegnet i hånden af lærer Kim Bargsteen fra Svinninge Skole, der har skriblerier med blyant som sin store hobby. De finurlige skabninger optrådte ikke kun på selve kalenderen, men som noget nyt også som kravlenisser, der kunne downloades og udklippes som julepynt i deltagerklasserne.


Skolernes Motionsdag er Danmarks største motionsevent
Skolernes Motionsdag er Danmarks største motionsevent. Det står klart efter 2021-udgaven blev succesfuldt afviklet fredag den 15. oktober. For første gang i nyere tid bad Dansk Skoleidræt skolerne om at tilmelde sig dagen, og den opfordring valgte intet mindre end 939 skoler at følge, hvilket er næsten halvdelen af det samlede antal. Tilmeldingen var koblet op på elevtal fra Undervisningsministeriets institutionsregister, og antallet af skoler modsvarede derfor helt nøjagtigt 315.740 deltagende elever, hvilket overgår populære begivenheder som Royal Run og DHL Stafetten.

Tidligere statistiske undersøgelser fra Dansk Skoleidræt har vist, at 96 procent af landets skoler afholder Skolernes Motionsdag. Og det var det tal, Dansk Skoleidræt ønskede at få suppleret med en mere direkte brugerregistrering ved at bede skolerne stå sammen om en deltagerrekord. En del skoler fik ikke tilmeldt sig i 2021, selvom de afholdt dagen, men Dansk Skoleidræt gentager opfordringen i 2022, hvor Skolernes Motionsdag fylder 40 år, og sigter så på at få alle skoler engageret i rekordforsøget med henblik på at kunne registrere dagen som verdens største motionsevent.


Harte Skole indstillet til bevægelsespris
Harte Skole i Kolding Kommune blev i 2021 indstillet til den internationale bevægelsespris #BeActive Award. #BeActive Awards er en central del af European Week of Sport (EWOS). Prisuddelingen har til hensigt at hædre dem, der gør en særlig indsats for bevægelse.

Harte Skole modtog indstillingen for deres initiativ ”Aktiv eftermiddag”, hvor eleverne skal vælge et obligatorisk aktivitetsmodul i skoletiden og mulighed for to ekstra i fritiden. Formålet er at understøtte elevernes lyst til at dyrke idræt, blive foreningsaktive og danne grundlag for, at eleverne har lyst til at være fysisk aktive hele livet. På den baggrund får eleverne prøvet en masse af lokalområdets foreningstilbud i og udenfor skoletid. Læs mere om skolens imponerende arbejde på området.

Dansk Skoleidræt er af International Sport and Culture Association (ISCA) udpeget som ansvarlig for at finde frem til den kandidat, der skal repræsentere Danmark i #BeActive Award ved den internationale prisuddeling. Det sker på baggrund af Dansk Skoleidræts dybe kendskab til danske skolers praksis på området.

Økonomi


Økonomi


Årsresultat


Resultatet for 2021 udviser et overskud på tkr. 1.778. Vi anser resultatet for værende meget tilfredsstillende. Herefter udgør egenkapitalen tkr. 9.681.

Den samlede omsætning for 2021 udgør tkr. 21.853 og andelen i procent fordeler sig således:


Årets virale hit: Opvarmningsdans til Skolernes Motionsdag var atter populær

Opvarmningsdansen til Skolernes Motionsdag er lig med glade trin, højt humør og god energi. 2021-udgaven var bestemt ingen undtagelse. Denne gang var det 8.C fra Sanderumskolen i Odense, der dansede for.