Årsberetning 2022


SCROLL DOWN

Årsberetning 2022


Festlig fejring for 40 år med Skolernes Motionsdag

Hvad har kronprinsen, en frisbee og fire årtiers motionstendenser til fælles med faldskærmsudspringere, Vild med dans, en halv million skoleelever og TV-Avisen?

Umiddelbart ikke det store… men lige præcis i år var det elementer, som tilsammen gik op i en højere enhed i forbindelse med Dansk Skoleidræts 40-års jubilæum for fyrtårnsprojektet Skolernes Motionsdag.

Lad det være sagt med det samme: Jubilæet fyldte meget i 2022!

Og det med god grund, for få skoletraditioner kan som Skolernes Motionsdag samle alle eleverne om en dag med bevægelse, glæde og fællesskab. Derfor var landets skoler da også i stor stil med på at fejre jubilæet. Det skete bl.a. ved, at man mange steder brugte årets inspirationsmateriale, som i jubilæets ånd omhandlede motionstendenser fra de sidste fire årtier. Dermed kom elever landet over til at mærke 80’ernes aerobic, 90’ernes yoga, 00’ernes crossfit og 10’ernes animal flow på egen krop.

Det var også dansemoves fra disse årtier, som var temaet i årets opvarmningsdans. Dels blev der lavet en udgave med elever fra Frøbjerg-Orte Friskole og dels en instruktionsvideo optaget med to professionelle dansere fra tv-programmet ”Vild med dans”.

Samarbejdet med ”Vild med dans” stoppede dog ikke der. Således skulle de forskellige deltagerpar integrere trin fra årets opvarmningsdans i deres danse, hvilket gav Skolernes Motionsdag opmærksomhed i bedste sendetid i et af de mest populære programmer i tv. Se TV2’s sammenklip af trinene her.

Den traditionsrige dag blev opfundet i 1982 af en gruppe fynske idrætslærere, som gerne ville skabe et fælles motionsarrangement på øen. Det blev en succes, og allerede året efter blev dagen landsdækkende. I starten var det udelukkende løbeaktiviteter for eleverne, men med årene udviklede begivenheden sig til også at omfatte et væld af andre aktiviteter. Læs hele historien om Skolernes Motionsdag i magasinet Idræt i Skolen, der netop havde jubilæet som tema i september-nummeret.

Skolernes Motionsdags store popularitet afspejles også i deltagertallet, hvor skolerne også i 2022 helt lavpraktisk blev opfordret til at registrere sig. Det valgte 1300 skoler tællende 472.370 elever at gøre. Det er over 150.000 flere elever end i 2021.

Skolernes Motionsdag var også i år er en del af Danmarks Motionsuge, som er et samarbejde mellem Dansk Firmaidræt, DIF, DGI, ISCA og Dansk Skoleidræt. Med flere tusinde bevægelsestilbud aktiveres alle danskere i uge 41, og i den kontekst opfordrede Dansk Skoleidræt landets skoler til at stemme i og deltage i de mange tilbud fra bl.a. foreningerne ved fx at sætte hele uge 41 af til en emneuge om sundhed og bevægelse.


Lovforslagskatalog og masser af kompetenceløftede skoler
Dansk Skoleidræt overordnede mål er at fremme alle elevers læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag. I samarbejde med landets skoler giver vi eleverne mulighed for at opleve glæde ved idræt og fysisk udfoldelse. Sådan var det også i 2022, hvor Dansk Skoleidræt nåede ud til 55 % af landets grundskoler med kurser og kampagner. Det svarer til, at 1.138 skoler modtog én eller flere indsatser.

Det er tal, vi er stolte af. Det er vigtigt for eleverne at have en aktiv skoledag. Gode oplevelser med fysisk aktivitet kan være med til at grundlægge aktive vaner til glæde for elevernes læring, trivsel og sundhed, og derfor er det i bund og grund en vigtig samfundsopgave, Dansk Skoleidræt er med til at løfte.

Blandt Dansk Skoleidræts debatindlæg i 2022 var en udgave sammen med DIF og DGI, hvor vi sammen gør opmærksom på vigtigheden af at sætte noget andet i stedet for det nuværende lovkrav om 45 minutters daglig bevægelse, såfremt det måtte falde. Klik for at læse debatindlægget.

Af den grund prioriterer Dansk Skoleidræt at få bragt idræt og bevægelse i skolen højt op på den politiske dagsorden. Derfor var Dansk Skoleidræt også i 2022 på banen med bl.a. debatindlæg, møder med folketingspolitikere og med udformningen af et lovforslagskatalog sammen med DIF og DGI.

Sidstnævnte kommer i kølvandet på, at der er sat spørgsmålstegn ved lovkravet om 45 minutters bevægelse. Særligt skoleledere og KL har anført synspunktet, at bevægelsen bør kunne fylde lige så meget i skolen, selvom der ikke er en lov med et minutkrav. Den diskussion er Dansk Skoleidræt gået konstruktivt ind i, bl.a. med et lovforslagskataloget, som landede på børne- og undervisningsministerens bord i juni.

Dansk Skoleidræt anerkender, at det nuværende lovkrav ikke alle steder har virket efter hensigten. Men al viden om implementering viser, at der skal være mål og retning at gå efter. Derfor må det nuværende lovkrav efterfølges af andre hegnspæle. Lovforslagskataloget anviser en ny tilgang, der fastholder bevægelse som et vigtigt element i folkeskolen, men tager hensyn til ønsket om mere lokal frihed og med et styrket rum for involvering af skolens bestyrelse, ledelse, elever og lærere.

Læs lovforslagskataloget her.


Viden og samarbejde


Viden og samarbejde


Dansk Skoleidræts viden efterspørges fra nær og fjern


Dansk Skoleidræt har i en årrække været toneangivende, når det kommer til idræt og bevægelse i skolen. Det er en position, der ikke mindst er grundlagt på baggrund af organisationens store faglige viden på området – kombineret med 76 års praktisk erfaring ude fra skolernes hverdag.

Den kombination gør Dansk Skoleidræt til en attraktiv samarbejdspartner som en vidensaktør, der bliver kaldt på og lyttet til.

Fra politisk hold gjaldt det i august 2022 fx Christiansborg-konferencen ”Ny start for bevægelse i folkeskolen – hvordan?”, som Dansk Skoleidræt var en central del af qua deltagelse i alliancen ”Børnevægt i balance”. På konferencen var vi både i programmet med et vidensoplæg om, hvad der skal til for at lykkes med bevægelse i skolen, samt i en paneldebat om sundhed og trivsel. Det samme var tilfældet i februar, hvor folketingsmedlem Malte Larsen inviterede centrale parter omkring idræt og bevægelse i skolen til en lignende seance.

I samme boldgade kan det nævnes, at Dansk Skoleidræt var inviteret af undervisningsministeren som repræsentant ved Nationale Rundbordssamtaler om øget praksisfaglighed i skolen - og tilsvarende ved det politiske initiativ ”Sammen om Fritiden”.

Dansk Skoleidræts viden kom i 2022 også i spil ved bl.a. et oplæg på Danske Skoleelevers Trivselstopmøder og på en workshop på Børnehaveklasseledernes Årskonference. Og på konferencen “De små læser” afvikledes der en workshops om bevægelse i undervisningen, ligesom Friskoleforeningen også sendte bud og fik afholdt et kursus i samme emne.

Dansk Skoleidræt blev desuden ved flere lejligheder inviteret udenlands i 2022. Således er organisationens erfaringer blevet formidlet ved oplæg på en stor konference mellem de nordiske sundhedsstyrelser og ved konferencer i Holland, Belgien og Norge.

Klik for at se “Bevægelse i skoledagen 2022”.

Klik for at se “Bevægelse i skoledagen 2022”.

Store undersøgelser satte dagsordenen
Dansk Skoleidræt inviterer også selv relevante parter ind til netværksskabelse og formidling af nyeste viden om bevægelse i skolen. Det gælder fx skoleorganisationer, idrætsorganisationer, ministerier og uddannelsesinstitutioner gennem ”Alliancen for idræt og bevægelse i skolen”, og det gælder ikke mindst i den store ”Bevægelse på Tværs”-konference, der hvert år klæder blandt andre kommunale konsulenter på med viden om status for bevægelse i skolen.

Sidstnævnte præsenterede ikke mindst viden fra Dansk Skoleidræts store populationsundersøgelse, ”Bevægelse i Skoledagen 2022”, som 20 % af landets skoler besvarede. Undersøgelsen kom på gaden i september, og den skabte stor omtale i medierne og opmærksomhed blandt alle, der arbejder med bevægelse i skolen. Den viste bl.a., at 48 % af landets folkeskoler opfylder det nuværende lovkrav om 45 minutters daglig bevægelse. Det tilsvarende tal lød på 55 %, da undersøgelsen senest blev gennemført i 2020, og derfor var den en anledning til at sætte spot på, hvad der kan gøres for at vende udviklingen.

Et af de andre store vidensinitiativer i 2022 var undersøgelsen ”Afgørende faktorer for bevægelse i skolen”, som blev produceret i regi af Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen under Dansk Skoleidræt. Centret er støttet af TrygFonden og har som grundformål at styrke implementeringen af den daglige bevægelse som en del af en varieret skoledag.

Et panel bestående af 57 deltagere fra folketingspolitikere til skoleelever har behandlet mere end 160 faktorer af mulig betydning, som de har rangeret og prioriteret i en såkaldt Delphi-proces. Undersøgelsen understreger, at hvis bevægelse i skolen skal lykkes, er det vigtigt, at alle aktører er med. Læs meget mere om undersøgelsen her.

I regi af Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen udkom også i 2022 et eksempelkatalog, der præsenterer aktiviteter, forløb, materialer og erfaringer inden for en række temaer og områder omkring en aktiv skoledag.

Dansk Skoleidræt formidler ikke kun viden gennem store undersøgelser. Organisationens faktaark giver kort og overskueligt et overblik over rækken af positive effekter, som fysisk aktivitet kan have på den kognitive, motoriske, sociale, mentale og emotionelle udvikling. Faktaarkene er skrevet på et evidensbaseret grundlag ud fra nyeste nationale og internationale forskning, og i slutningen af 2022 blev de opdaterede. Se faktaarkene her.


Klik på kortet for at se resultatet af kortlægningen for den enkelte kommune.

Ny kortlægning af skoleidrætskommuner
Noget af det, som Dansk Skoleidræt har dyrket meget de senere år, er et opsøgende arbejde over for landets kommuner. Der er indgået partnerskaber med kommuner, som skal sikre efteruddannelse af personale i bevægelse på kommunernes skoler, og ikke mindst for implementeringens skyld hjælpe skolerne med at gøre bevægelse til en del af deres kultur. En af de kommuner, der tog nogle store skridt på den front i 2022, var Faaborg-Midtfyn Kommune.

Men hvordan klarer landets kommuner sig generelt inden for idræt og bevægelse i skolen? Har de en bevægelsesstrategi? Har kommunens skoler motoriske indsatser for eleverne? Har de fagteams, som kan formulere en rød tråd for skolens arbejde med idrætsfaget?

Disse og en række andre emner spurgte Dansk Skoleidræt landets kommuner til i en helt ny national kortlægning i 2022. Det skete gennem en undersøgelse, som 38 kommuner svarede på, og som fremover gentages hvert år.

Den afdækker, hvordan og hvor meget store som små kommuner prioriterer idræt og bevægelse i skolen, så der opnås større opmærksomhed og gennemsigtighed på området. Kommunerne kan sammenligne sig med hinanden og inspireres på tværs af kommunegrænser.

Kortlægningen baseres på spørgsmål inden for otte kategorier. Svarene er dels trukket fra objektive data, som Dansk Skoleidræt har hentet fra centrale registre, og dels fra mere subjektive data som kommunerne kun selv har indsigt i, og som de dermed dokumenterer i undersøgelsen. På baggrund af de samlede besvarelser er kommunerne vurderet ud fra en række kriterier og vægtninger – og indplaceret på et danmarkskort med én af tre grønne nuancer, hvor den mørkegrønne udløser titlen ”Skoleidrætskommune 2022”.

Otte kommuner skilte sig særlig positivt ud og kunne kalde sig ”Skoleidrætskommune 2022”: Brøndby, Fanø, Frederiksberg, Høje-Taastrup, Ikast-Brande, Svendborg, Tårnby og Viborg.
Læs mere i nyheden her.


På samme måde som Folkemødet på Bornholm er blevet en fast del af de destinationer, hvor Dansk Skoleidræt er til stede og viser flaget, således er også Idrætsmødet i Aalborg kommet med i porteføljen. Både med oplæg for konferencedeltagere og gennem inspiration til bevægelse i undervisningen for lærere og elever.


Kredsene


Kredsene


Capoeira, atletik og høvdingebold var en del af de lokale tilbud


Dansk Skoleidræt har 15 særdeles aktive kredsforeninger, der hele skoleåret skaber sjove aktiviteter, turneringer og stævner for skolerne. De lokale oplevelser med bevægelse er en essentiel del af Dansk Skoleidræts virke, og de ildsjæle, der driver værket i kredsforeningerne, er afgørende for en lang række børns gode erfaringer med bevægelse og idrætsfællesskaber.
Kredsforeningerne tæller samlet mere end 1.2000 medlemsskoler med over 450.000 elever, der gennem deres medlemskab får mulighed for at deltage i alt fra volleystævner og dansedage til futsal og rundbold.


Farvel til corona – kredsene satte atter gang i hele landet
2022 var et glædens år for Dansk Skoleidræts kredsforeninger, der endelig igen kunne invitere til fede arrangementer efter to år, hvor corona satte en stopper for mange initiativer og aktiviteter. Men i maj kunne pandemi-døren langt om længe lukkes bag os, og den første DM-turnering siden januar 2020 kunne afvikles. Der var høvdingebold på plakaten, og der var sammenhold, smil og glæde på banen. Turneringen løb af stablen i Viborg og samlede 300 elever fra hele landet, der var gået videre fra de lokale kvalifikationsstævner. Senere på året blev der desuden afviklet succesfulde DM’er i henholdsvis atletik og fodbold.

Selvom DM-stævnerne fylder meget, så er alle de øvrige aktiviteter og stævner, som kredsene tilbyder, mindst lige så vigtige. I 2022 udbød kredsene mere end 350 aktiviteter tilsammen. Et imponerende tal al den stund, at der bag hver eneste aktivitet ligger en stor frivillig indsats og et gedigent organiserings-, kommunikations- og afviklingsarbejde. Til gengæld afføder aktiviteterne store oplevelser, smil og fællesskabsfølelser eleverne imellem.

I 2022 bød Kreds Fyn bl.a. på Capoeira-workshop, Kreds Østjylland afviklede atletikstævne for små 1000 elever, Kreds Bornholm inviterede til Middelalderlegene, Kreds Gl. Roskilde Amt arrangerede fodboldstævne – og listen fortsætter og fortsætter. 2022 blev dermed året, hvor Dansk Skoleidræts kredsforeninger igen kunne komme på gulvet og få lov at sætte gang i elever landet over.

Idrætsfaget


Idrætsfaget


Endelig tilbage: Idrætslærernes Forum blev et tilløbsstykke

360 idrætslærere fra hele landet gjorde genkomsten af Idrætslærernes Forum til en sand fagfest. Efter to års corona-aflysninger var konferencen imødeset med spænding og glæde ved atter at kunne mødes med fagfæller fra hele landet til oplæg, sparring og ny inspiration.

Udvalget af workshops bød på alt fra teoretiske fokusområder såsom ”Prøven i idræt” og ”Den røde tråd i kropsbasis” til praktisk orienterede workshops som ”DanseFitness”, ”HåndboldMosaIQ”, ”SportsAcro”, ”Skumtennis” og ”Motorisk Funtasi”.

Over to dage i henholdsvis Ringsted og Vejen fik idrætslærerne fyldt motivations- og inspirationstasken op med input, der gør deres forudsætninger for at lave god idrætsundervisning endnu bedre.


Klik her og se mere om projekt ”Mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen” i indslaget fra TV Syd.

Stort løft på vej til idrætsfaget for de mindste
Gode idrætsvaner og lyst til at bevæge sig gennem hele livet grundlægges i barndommen. Derfor er det utrolig vigtigt, at idrætstimerne i skolens yngste klasser giver sjove og vedkommende idrætsoplevelser, der fremmer glæden ved bevægelse. Den ambition kræver didaktisk dygtige lærere og pædagoger, der er visionære på fagets vegne med et stærkt fokus på såvel praktiske erfaringer som teoretisk viden.

På den baggrund er det nye projekt ”Mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen” sat i søen i 2022. Projektet er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, og skal realiseres af en projektgruppe bestående af Dansk Skoleidræt, VIA University College, Institut for Idræt og Biomekanik ved SDU samt i alt fire skoler i Horsens og Slagelse Kommune.

I projektet skal parterne udvikle bud på en sammenhængende didaktik med didaktiske modeller, undervisningsprincipper samt konkrete undervisningsforløb og idrætsaktiviteter. Landets skoler skal herigennem have nye værktøjer og ny inspiration til at udvikle en meningsfuld rød tråd i idrætsundervisningen i indskolingen.


Klik for at læse den interessante artikel.

Fokus på struktur i idrætsundervisningen
Det er ikke bare de små elever, som skal have en struktureret idrætsundervisning med en tydelig rød tråd og progression fra trin til trin. Det skal de store også, og i den forbindelse satte Dansk Skoleidræt i 2022 fokus på at arbejde temabaseret. Blandt initiativerne var at samle en masse tematekster på skoleidræt.dk og arrangere kurser i temabaseret idrætsundervisning. Og i Idræt i Skolen kunne man læse en længere artikel med mange af de faglige argumenter, der er for at arbejde temabaseret, og hvordan det kan styrke idræt som dannelsesfag.

Struktur er også kodeordet for arbejdet med prøven i idræt, som for både lærere og elever kan være en stor mundfuld. Prøven indeholder mange aspekter og dele, og det kræver overblik.
Dansk Skoleidræt udarbejdede derfor i 2022 materialet ”Vejledningsfisken”, som kan hjælpe til at skabe struktur over forløbet frem mod prøven. Fokus i materialet er på vejledningen, som er opdelt i faser. For hver fase er der lavet konkrete arbejdsark til eleverne, så de på sikker vis bliver guidet frem mod prøven. Denne fremgangsmåde sikrer, at eleverne – og dermed også læreren – får et overblik over, hvordan aktiviteter, tema og øvrig teori hænger sammen og kan præsenteres til selve prøven.


Idrætsfagligt udvalg med klare holdninger
Dansk Skoleidræt er idrætsfagets interesseorganisation og dermed også fagets stemme, der skal støtte og fremme dets udvikling og vilkår og medvirke til at skabe de bedst mulige betingelser for faget idræt i grundskolen. I praksis er det organisationens politisk valgte organ, Idrætsfagligt udvalg, som har rollen, og i 2022 var medlemmerne herfra flere gange på banen på fagets vegne.

Det var fx tilfældet i starten af året, hvor udvalget var ude med en anbefaling om at holde fast i prøven i idræt i en lempet form – frem for, som det desværre endte med, at corona-aflyse den for tredje år i træk. Tilsvarende har udvalget stået bag en række blogindlæg på Folkeskolen.dk med holdninger om alt fra den åbne skole, sikkerhed i idrætsundervisningen og indholdet af bevægelse i en nyreformeret læreruddannelse.  

Se alle blogindlæg fra Idrætsfagligt udvalg her.


Danmarks Sejeste Idrætslærer er prisen, som hylder idrætsfaget og de mange fantastiske idrætslæreres indsats. Vinder af Danmarks Sejeste Idrætslærer 2021 blev kåret i februar 2022, og det blev Vibeke Korup fra Antvorskov Skole i Slagelse, som løb med hæderen og en præmie på 25.000 kr. til nyt udstyr til idrætsundervisningen samt et kursus fra Dansk Skoleidræt til alle skolens idrætslærere til en værdi af 7.500 kr.

Undervisning bag en skærm. Ekstra fokus på afstand og afspritning ved fysisk fremmøde. Mindre idræt på tværs af stamklasser. Det er blot nogle af de foranstaltninger, der gennem to år med skiftende corona-restriktioner har været hverdagen for undervisere i idræt, og som mildt sagt ikke har gjort noget godt for faget. Det viste en undersøgelse fra Dansk Skoleidræt i starten af 2022 med al tydelighed. Næsten 300 idrætslærere deltog i undersøgelsen om idrætsundervisningen under pandemien – og magasinet Idræt i Skolen satte derfor det corona-ramte idrætsfag under lup. Se eller gense magasinet her. 

Bevægelse i skoledagen


Bevægelse i skoledagen


Masser af fokus på trivsel


At skabe en varieret skoledag med masser af læring og trivsel gennem idræt og bevægelse er et af Dansk Skoleidræts primære fokusområder. Det kommer til udtryk på mange forskellige måder i organisationens arbejde – og det gjorde det også i 2022.

Året startede ud med, at skoleeleverne igen fik lov at komme i skole efter en længere corona-hjemsendelse. I løbet af de første måneder af året fik ord som kontakttal og restriktioner mindre og mindre ørenlyd, og skolerne kunne så småt begynde at finde ind til en normal hverdag igen. Tiden med corona har sat sine spor, og derfor har trivsel været højt på Dansk Skoleidræts agenda for bevægelse i skoledagen i 2022.

Trivselsdag på Fåre-Vejle Skole

Forår i trivsel
Med et ønske om at bringe glæden og fællesskabet tilbage blev konceptet ”Forår i trivsel” bragt til live i starten af året. Navnet dækker over en række tilbud, som skolerne kunne benytte sig af som indsatser med trivsel for øje. Der blev bl.a. udviklet et dagsprogram og sammensat mere end 100 aktiviteter, som skolerne kunne bruge på den officielle Trivselsdag d. 4. marts. Inspirationsmaterialet blev set mere end 5000 gange, bl.a. af Fåre-Vejle Skole, som Dansk Skoleidræt besøgte på Trivselsdagen. Hele skolen var samlet for første gang i mere end to år, og der var en stemning af frihed og glæde over endelig at kunne sætte en dag af til at arbejde med trivsel på hele skolen.

Som en del af Forår i Trivsel blev Klassedysten også afviklet. Konceptet blev introduceret for første gang i 2021 med stor succes, og blev derfor gentaget med få justeringer. I Klassedysten konkurrerer de tilmeldte klasser mod hinanden i de ugentlige opgaver, der udgives over et forløb på fem uger. Kurset Trivselskorpset, der første gang blev udbudt i 2021, blev videreudviklet og genudbudt som et tilbud om at have et par timer med inkluderende aktiviteter, der giver anledning til snakke, smil, sammenhold, sved på panden og fælles oplevelser for både elever og pædagogisk personale


SFO’er stod i kø for at tage del i FritterSport
Projektet ”FritterSport” fik luft under vingerne, da det i løbet af året blev testet af 20 SFO’er, der alle var med til at kvalificere det udarbejdede materiale. Hele 50 SFO’er henvendte sig med henblik på at tage del i test-fasen, og det understreger blot det store behov, der er for konkrete indsatser på området. Projektet går kort beskrevet ud på, at børn, der ikke går til noget i deres fritid, men som vil have godt af at bevæge sig og være sammen med andre, skal hjælpes gennem inkluderende bevægelsesaktiviteter og fællesskaber i SFO-tiden. Det store udviklings- og testarbejde, der er foregået i 2022, afsluttes i 2023, hvor alle landets SFO’er får adgang til materialet. FritterSport er støttet af Ole Kirk’s Fond.


Frivillig indsats hyldet over fem dage
I Dansk Skoleidræts populære koncept Legepatruljen uddannes 4.-7.klasses elever til at være igangsættere af lege for deres yngre skolekammerater i frikvarterne. I 2022 blev knap 2500 elever uddannet Legepatruljeinstruktører, og netop de elever fortjener en særlig tak. Hen over maj måned blev der derfor afviklet belønningsdage fem forskellige steder i Danmark, som legepatruljeinstruktørernes undervisere kunne melde dem til. Knap 600 elever deltog i dagene, der bød på sjove og anderledes idrætsaktiviteter, som gav eleverne nogle fede oplevelser sammen.

Belønningsdage giver de flittige Legepatruljeinstruktører en fed dag som tak for indsatsen på egen skole året igennem.


Nyt koncept gjorde sommerferie-nedtællingen til en fest
De sidste uger op mod sommerferien kan være lange, når man går og glæder sig til ferie. Men i 2022 var ventetiden ikke så slem som normalt. Dansk Skoleidræt lancerede nemlig ”Sommer brain breaks”: 10 brain breaks, der blev udgivet af to omgange i ugerne op til ferien. Med øvelser som ”Mystisk makker” og ”Dukkefører” glemte eleverne for en stund at holde øje med viserne på uret - og i stedet bare havde det sjovt sammen.


Bevægelsesnørder samlet til viden og sparring
På kurset Masterclass inviterer Dansk Skoleidræt hvert år bevægelsesvejledere- og koordinatorer ind til en dag, hvor der arbejdes i materien med bevægelse i undervisningen. Det handler ikke om argumenter for en fysisk aktiv skoledag, eller om hvor man kan finde materialer. På Masteclass deltager nemlig kun folk, der virkelig brænder for og ved noget om bevægelse i skolen. Alle mellemregningerne springes over, og man går lige til sagens kerne. Det var også tilfældet i 2022, hvor Masterclass blev afviklet på Dansk Skoleidræts egen matrikel.

På programmet var bl.a. en workshop om embodied learning, oplæg og rundbordssamtaler om, hvad der skal ske med bevægelse i skoledagen, såfremt lovkravet om 45 minutter bortfalder. Der var desuden tid til generel sparring om deltagernes roller som bevægelsesvejledere- og koordinatorer. Dage som denne er vigtige for at holde gryden i kog på skolerne og bevare den gejst, som ildsjælene, der knokler løs, besidder. Samtidig får Dansk Skoleidræt som organisation en masse vigtig viden om, hvad der er på spil, når det kommer til bevægelse på skolerne.


Bevægelsesjulekalender i nye klæder
På mange skoler er det en fast tradition i december måned at åbne dagens låge i Dansk Skoleidræts bevægelsesjulekalender og lave den sjove brain break, der gemmer sig bag.

Førhen er det foregået ved at scanne en QR-kode på en fysisk julekalender, men i 2022 blev julekalenderen i stedet digital. Dette bl.a. ud fra et ønske om mindre ressourcespild, bedre mulighed for at komme tættere på brugerne og at få et mere reelt billede af, hvor mange der rent faktisk bruger julekalenderen.

Trods ændringerne blev julekalenderen igen i år et stort hit. 7.111 klasser svarende til 158.575 elever fordelt på 876 skoler tilmeldte sig. Det er flotte tal, der vidner om et behov for at holde fast i bevægelse og aktive indslag i skoledagen - selv i en december måned, hvor skolerne ofte har mange andre julerelaterede indslag og aktiviteter på dagsordenen.

Årets bevægelsesjulekalender var 100 % digital, men der var dog produceret en festlig plakat, som klasserne kunne printe som synligt bevis på deres deltagelse.

Økonomi


Økonomi


Årsresultat


Resultatet for 2022 udviser et underskud på tkr. 453. Vi anser resultatet for at være meget tilfredsstillende mod et budgetteret underskud på tkr. 1.654. Egenkapitalen udgør herefter tkr. 9.228.

Den samlede omsætning for 2022 udgør tkr. 17.906 og andelen i procent fordeler sig således:


Dansk Skoleidræt i nyt domicil i 2023
En af de store historier i 2023 bliver, at Dansk Skoleidræt flytter ind i nye lokaler i den tidligere Nørretorv Skole centralt i Nyborg. Skoleidrættens Hus bliver navnet på huset, der skal fungere som nationalt mødested for alle, der arbejder med idræt og bevægelse i skolen. Udover at blive en mere synlig base for organisationen skal det således være kendt som et aktivt og åbent hus for de mange møder, konferencer og kurser, som organisationen løbende afholder. Nyheden om det nye hus kan bl.a. læses i Fyens Stiftstidende her - og i næste årsberetning vil der være meget mere om, hvordan initiativet er kommet fra land.