Årsberetning 2023


SCROLL DOWN

Årsberetning 2023


Ny epoke igangsat med Skoleidrættens Hus

Et nationalt mødested for alle aktører i Danmark, der arbejder med idræt og bevægelse i skolen. Det er en af ambitionerne med det nye Skoleidrættens Hus, som Dansk Skoleidræt i 2023 flyttede ind i. Udover at huse organisationens sekretariat er det nemlig tanken, at eksterne samarbejdspartnere såvel som Dansk Skoleidræts mange frivillige kræfter skal kunne bruge stedet til afholdelse af bl.a. møder, ligesom en række konferencer og kurser nu kan afholdes i egne rammer.

Skoleidrættens Hus på Nørrevoldgade 37 midt i Nyborg er en tidligere byskole, som er restaureret stilfuldt og på en måde, så det stadig kan ses og mærkes, at her har der engang ligget en skole. Det oplevede mere end 100 receptionsgæster den 14. september, hvor bygningen blev officielt indviet, og hvor åbningstaler og klipning af den obligatoriske røde snor blev kombineret med en dekorativ fortælling om organisationens virke. Dansk Skoleidræt har eksempelvis indrettet et mødelokale som en gammeldags gymnastiksal og dekoreret et andet af slagsen med effekter og historien om Skolernes Motionsdag. Og i motionsdagens ånd skulle gæsterne naturligvis afprøve årets opvarmningsdans på egen krop - og på den måde blev Skoleidrættens Hus indviet med masser af smil og god energi.

Og huset kom flyvende fra land i 2023. Adskillige kurser, seminarer, konferencer samt eksterne møder med og af eksterne samarbejdspartnere er blevet afviklet siden ibrugtagningen.


Dansk Skoleidræt bruger jævnligt muligheden for at skrive debatindlæg, der giver udtryk for organisationens holdning til forskellige emner relateret til idræt og bevægelse i skolen. Det sker både alene og sammen med andre afsendere. Blandt debatindlæggene i 2023 var en udgave med Skole og Forældre, hvor elever og forældre blev opfordret til at bringe deres mandat i spil. Klik for at læse debatindlægget.

Ny strategi 2023-2025
Centralt for 2023 var igangsættelsen af Dansk Skoleidræts nye treårige strategi. Den indeholder tre overordnede indsatsområder: Styrket fundament, styrket synlighed og styrket praksis.

Under hvert indsatsområde er der defineret forskellige fokusområder og herunder en række konkrete handlinger. Eksempelvis er fokusområder under ”styrket fundament” at udvikle organisationens kommunale samarbejder, at fremtidssikre de offentlige bevillinger, at styrke den interne relation mellem kredsforeninger og hovedorganisation samt at optimere inden for området salg og kurser.

”Styrket synlighed” handler bl.a. om udadtil at være en meningsdannende og debatterende holdningsaktør, så Dansk Skoleidræts position og virke fremstår tydeligt i offentligheden. Det handler ligeledes om Dansk Skoleidræts visuelle fremtoning, og derfor fik Dansk Skoleidræt også i 2023 en ny visuel identitet. Et nyt logo med en lille figur i bevægelse og lidt anderledes farver og former. Et udtryk, der afspejler det nutidige Dansk Skoleidræt, indkapsler målgruppen og understøtter missionen om at fremme alle elevers læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag. Førnævnte Skoleidrættens Hus er ligeledes en del af indsatsområdet ”styrket synlighed”.

Det tredje indsatsområde ”styrket praksis” handler om, at Dansk Skoleidræt fortsat skal være dagsordenssættende omkring aktiviteter i og til praksis inden for idræt og bevægelse i skolen, og at disse skal være baseret på nyeste viden og erfaring. Det pædagogiske personale skal understøttes, uddannes, og kvalificeres, da det i sidste ende er altafgørende for, at idræt og bevægelse indarbejdes i den daglige undervisningspraksis på den enkelte skole.


Løfter en samfundsopgave
Dansk Skoleidræt overordnede mål er at fremme alle elevers læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag – og det er strategien en af løftestængerne for. I samarbejde med landets skoler giver vi eleverne mulighed for at opleve glæde ved idræt og fysisk udfoldelse. Sådan var det også i 2023, hvor Dansk Skoleidræt nåede ud til 56% af landets grundskoler med kurser og kampagner. Det svarer til, at 1.166 skoler modtog én eller flere indsatser.

Det er tal, vi er stolte af. Det er vigtigt at understøtte praksis ude på skolerne, så eleverne får en aktiv skoledag. Gode oplevelser med fysisk aktivitet kan være med til at grundlægge aktive vaner til glæde for elevernes læring, trivsel og sundhed, og derfor er det i bund og grund en vigtig samfundsopgave, Dansk Skoleidræt løfter.

Derfor er det også afgørende, at det offentlige bakker op. Det sker konkret gennem en bevilling fra Undervisningsministeriet, der er udmøntet som en resultataftale med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Her gennemfører Dansk Skoleidræt en lang række aftalte leverancer, som omhandler alt fra aktiviteter ind i idrætsfaget og bevægelse i undervisningen, til afholdelse af Skolernes Motionsdag og udførelse af større undersøgelser af status for bevægelse i skolen. En resultataftale, som Dansk Skoleidræt er meget glad for, da den bidrager stort til, at organisationen kan understøtte og løfte praksis ude på skolerne.


Lovkravet i spil
Arbejdet med bl.a. resultataftalen er Dansk Skoleidræts måde at understøtte de politiske ambitioner inden for bevægelse i skolen. Ambitioner, som stammer fra ikke mindst skolereformen fra 2014, som indeholder lovkravet om, at alle elever skal have i gennemsnit 45 minutters bevægelse om dagen. Det lovkrav ser ud til at blive fjernet ud fra et politisk ønske om at give større frihed til skolerne. Det er der i hvert fald lagt op til i det skoleudspil, som regeringen fremlagde i oktober 2023, og som skal forhandles på plads med folketingets partier i 2024.

En afskaffelse af lovkravet er dog ikke noget, som får Dansk Skoleidræt til at tro mindre på vigtigheden af bevægelse i skolen. Eller for den sags skyld tro, at bevægelsen ikke længere kommer til at finde sted ude på skolerne. I kølvandet på skoleudspillet var organisationen derfor ude i medierne med budskabet om, at minutkrav eller ej, så er det vigtigt for elevernes læring og trivsel, at bevægelsen fortsat er topprioriteret ude på skolerne.

”Vi kan se, at bevægelse bl.a. på grund af lovkravet er kommet så meget ind i skolernes bevidsthed, at der er et udgangspunkt at arbejde videre fra. Loven har skabt kimen til en bevægelseskultur, vi skal holde fast i. Den har ikke virket efter hensigten på alle skoler - men det har den dog en hel del steder. Loven har skabt et udgangspunkt for strukturer, kulturer, nye didaktiker og nye indsatser indenfor bevægelse i skolen. Vi er foregangsland på det her område - andre lande efterspørger vores viden og erfaringer. Det skal vi holde fast i, bygge videre på og værne om som samfund, lød det i en reaktion fra Dansk Skoleidræts formand, Finn Kristensen.”

Udover aftalen med Undervisningsministeriet er Dansk Skoleidræts virke også delvist finansieret gennem en andel af udlodningsmidlerne fra Kulturministeriet. En andel, som organisationen gerne ser øget, og derfor stillede man sig i 2023 til rådighed med organisationens perspektiver på den evaluering, ministeriet har sat i gang i forhold til en eventuel justeret fordeling af midlerne.

Benarbejdet med at sikre, at landets politikere er bevidste om vigtigheden af sagen, fortsatte også ufortrødent i 2023. Området blev som et led i strategien styrket med ansættelsen af en politisk medarbejder, og det har været medvirkende til en intensivering af omfanget af møder med relevante politikere, ligesom der også er skruet op for antallet af skolebesøg, som skal vise politikere helt lavpraktisk, hvordan landets skoler arbejder med bevægelse i skolen. Her er det Socialdemokratiets folkeskoleordfører Sara Emil Baaring, som på Tingløkkeskolen i Odense oplevede og talte om bevægelse med elever, lærere og skoleledelse.


Skolernes Motionsdag med ministerbesøg
Brøndbyøster Skole lagde matrikel til den officielle åbningsevent for Skolernes Motionsdag. Her lagde undervisningsminister Mattias Tesfaye vejen forbi, og gav de mere end 1000 elever en lille peptalk, inden de sprang ud i dagens program med opvarmningsdans, løb og ikke mindst de trivselsaktiviteter, som var årets tema fra Dansk Skoleidræt. En åbningsevent, som også medierne fandt interessant, da både TV2 News og forskellige lokalmedier dækkede det.

Når der er så bred interesse for Skolernes Motionsdag, er det ikke mindst fordi den uofficielt kaldes verdens største motionsevent for skolebørn. Og det med god grund, for dagens popularitet blev trods øsende regnvejr endnu engang understreget med 2023-udgaven. For tredje år i træk opfordrede Dansk Skoleidræt landets skoler til at registrere deres deltagelse ved at tilmelde sig på skolernesmotionsdag.dk. Det valgte intet mindre end 1519 skoler at gøre.

Tilmeldingen er koblet op på elevtal fra Undervisningsministeriets institutionsregister, og antallet af skoler modsvarer helt nøjagtigt 530.651 deltagende elever. Sidste år lød det tilsvarende tal på 1300 tilmeldte skoler tællende 472.370 elever, og det er altså det tal, der nu er slået markant.

Skolernes Motionsdag var også i 2023 en del af Danmarks Motionsuge, som er et samarbejde mellem Dansk Firmaidræt, DIF, DGI, ISCA og Dansk Skoleidræt. Med flere tusinde bevægelsestilbud aktiveres alle danskere i uge 41, og i den kontekst opfordrede Dansk Skoleidræt landets skoler til at stemme i og deltage i de mange tilbud fra bl.a. foreningerne ved fx at sætte uge 41 af til en temauge om idræt og bevægelse.

Kredsforeningerne


Kredsforeningerne


Ballet, easybasket og teenvolley – den lokale pallette er stor


Dansk Skoleidræt har 15 aktive kredsforeninger, der skaber sjove aktiviteter, turneringer og stævner for de lokale medlemsskoler. Det er oplevelser med idræt og bevægelse, som er en central del af Dansk Skoleidræts virke, og de ildsjæle, der får det hele til at ske ude i kredsforeningerne, er afgørende for mange børns gode erfaringer med bevægelse og idrætsfællesskaber.

Der var mange spændende aktiviteter rundt omkring i Dansk Skoleidræts kredsforeninger i 2023. Eksempelvis inviterede Dansk Skoleidræt Kreds Sydvestjylland, Kreds Nordjylland og Kreds Østjylland lærere fra kredsforeningernes medlemsskoler til kursus i at integrere ballet i idrætsfagets indholdsområde ”Dans og udtryk”. Det var instruktører fra Det Kongelige Teater, som kom på besøg og gav de ellers rutinerede idrætslærere en oplevelse med “Ballet på skoleskemaet”, som de sent vil glemme.

På DM-fronten var der fuld gang i mesterskaberne i alle seks idrætsgrene. Det er en tradition for mange skoler at deltage i et skole-DM i enten volley, basket, høvdingebold, atletik, håndbold eller fodbold. I forhold til sidstnævnte fulgte Dansk Skoleidræt Sct. Hans Skole fra Odense, der fik nogle gode oplevelser og styrket deres klassefællesskab gennem deltagelse i DM i skolefodbold.

Dansk Skoleidræts kredsorganisation tæller 1.206 medlemsskoler over hele landet med samlet 436.636 elever. Gennem skolernes medlemskab får de adgang til at deltage i alt fra håndboldstævner og dansedage til futsal og rundbold. I 2023 udbød kredsforeningerne mere end 350 aktiviteter tilsammen.

Og apropos medlemskab, så vedtog repræsentantskabet i april, at der skulle indføres nogle nye medlemsforpligtelser. Det indbefatter fx på aktivitetsfronten, at det gerne over tid skulle blive mere ens, hvilke aktiviteter og hvor mange, der udbydes i de enkelte kredsforeninger. Medlemsforpligtelserne skal styrke professionaliteten i organisationen og understøtte den decentrale frivillighed gennem omorganiseringer og nye veje at arbejde på. I samme åndedrag er der indført et nyt begreb ”Medlem+”, som bliver udrullet i 2024, og som har til formål at Dansk Skoleidræt kommer tættere på sine medlemsskoler via en hyppigere dialog om muligheder og behov for at skabe en varieret skoledag med idræt og bevægelse som centrale elementer.

Viden og samarbejde


Viden og samarbejde


Mange kalder på Dansk Skoleidræts stemme

Dansk Skoleidræts videnskonsulent Jacob Have Nielsen holder oplæg på HEPA-konferencen i Belgien.

Belgien, England og Spanien.

Dansk Skoleidræts viden og erfaringer efterspørges fra nær og fjern, og i 2023 blev der i den grad kaldt på organisationen fra udlandet. Der blev eksempelvis debatteret implementeringsmodeller inden for bevægelse på HEPA-konferencen i Belgien, talt om idrættens stærke fællesskaber og social inklusion på den danske ambassade i London, og så var Dansk Skoleidræt ikke mindst repræsenteret på den store MOVECongress i Madrid, som ISCA - International Sport and Culture Association – står bag.

Sidstnævnte handlede bl.a. om at dele Dansk Skoleidræts pointer om, hvordan bevægelse kan understøtte inklusion af ukrainske flygtninge i projektet "Integration and learning through sport and play for Ukranian children in the Nordics". En indsats organisationen er en del af, og som i 2023 blev suppleret med erfaringer fra et andet spændende Ukraine-projekt, ”Active Sister Schools”. Idéen hertil er inspireret af det klassiske penneven-system, der i årtier har skabt stærke forbindelser og indsigter i børns liv, kultur og omgivelser på tværs af landegrænser. I den nye udgave er det dog ikke det skrevne ord, der er i fokus, men derimod bevægelse, leg, fællesskab, glæde og trivsel. I Active Sister Schools dystede hold fra september til januar én gang om måneden i forskellige sjove lege med fællesskab, venskab og støtte som formål. De 15 hold består hver især af en klasse fra Danmark, en fra Polen og en fra Ukraine.


Central post i alliance fra Novo Nordisk Fonden
Dansk Skoleidræt bliver hyppigt inviteret ind som samarbejdspartner i forskellige sammenhænge. En af de større af slagsen er alliancen ”Børnevægt i Balance”, som Novo Nordisk Fonden står bag, og hvor en bred gruppe af handlekraftige aktører på tværs af områder sidder med om bordet. Det være sig alt fra Børns Vilkår og Sundhedsstyrelsen til KL og en række uddannelsesinstitutioner. Alliancen arbejder for, at børn skal have gode rammer for at vokse op med sund vægt og en sund krop og bevare den gennem livet. For at fremføre Dansk Skoleidræts perspektiver mest muligt i den sammenhæng er generalsekretær Bjørn Friis Neerfeldt i 2023 blevet valgt ind i alliancens koordinationsgruppe.

Dansk Skoleidræt havde en lang række debatter og oplæg på palletten på Idrætsmødet 2023.

Det er ikke nødvendigvis kun viden om idræt og bevægelse i skolen, Dansk Skoleidræt bliver spurgt til. I 2023 var der fx ad flere omgange interesse i at høre om organisationen arbejde med at sammensætte en god bestyrelse – om at ændre en ”Hvem har lyst”-kultur til en ”Hvad har organisationen brug for”-kultur. Det gav formand Finn Kristensen oplæg om over for bl.a. DBU, og ligeledes dannede det rammen om et oplæg på Idrætsmødet i Aalborg.

Det tre dage lange Idrætsmødet er i øvrigt et stort fokusområde for Dansk Skoleidræt. 1100 deltagere repræsenterende organisationer, kommuner, myndigheder og ikke mindst nysgerrige borgere valfarter til det nordjyske for at komme 360 grader rundt om idrætssektoren, og herunder er Dansk Skoleidræt garant for skoleperspektivet – i 2023 gennem deltagelse i hele 10 debatter og oplæg.

På samme vis er også Folkemødet på Bornholm en vigtig begivenhed i kalenderen. Her drager en bilfuld repræsentanter for organisationen af sted til solskinsøen for at netværke og skabe nye kontakter. Det er ligeledes ud fra det strategiske mål om at styrke synligheden blandt centrale beslutningstagere, og derfor valgte organisationen at afholde debatten ”Derfor rimer en varieret skoledag på mere bevægelse”, hvor bl.a. eleverne, lærerne, skolelederne og politikerne kom med skarpe perspektiver.

I Dansk Skoleidræts Folkemøde-debat ”Derfor rimer en varieret skoledag på mere bevægelse” var der et stærkt panel bestående af Lise Bertelsen, medlem af Folketinget for Det Konservative Folkeparti, Frands Fischer, borgmester i Skanderborg Kommune, Peter Pannula Toft, børn og skolechef i KL, Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, Regitze Flannov, formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, Finn Kristensen, formand for Dansk Skoleidræt, Caroline Hermansen, hovedbestyrelsesmedlem i Danske Skoleelever.


Netværksdag i Nyborg
Dansk Skoleidræt inviterer også selv relevante parter ind til netværksskabelse og formidling af viden om bevægelse i skolen. Godt 100 aktører fra hele landet og fra alle dele af skolesystemet var i september samlet til netværksdag i regi af Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen, der er støttet af TrygFonden. Fokus på dagen var, hvordan vi tænker bevægelse ind i fremtidens skole. På scenen var bl.a. fremtidsforsker Anne Skare Nielsen, der fik tilhørerne godt op af sæderne med spørgsmålet ”Hvis ikke det kan læres i bevægelse, er det så overhovedet værd at lære?”

Praksiscenter for Idræt og Bevægelse i Skolen under Dansk Skoleidræt har som grundformål at styrke implementeringen af den daglige bevægelse som en del af en varieret skoledag.

Dansk Skoleidræt formidler viden på mange måder. En af de mere korthårede af slagsen er organisationens faktaark, der giver et kort og overskueligt overblik over rækken af positive effekter, som fysisk aktivitet kan have på den kognitive, motoriske, sociale, mentale og emotionelle udvikling. Faktaarkene er skrevet på et evidensbaseret grundlag ud fra nyeste nationale og internationale forskning, og i slutningen af 2023 blev en række af dem opdaterede og en ny af slagsen om kropslig dannelse blev tilføjet. Se faktaarkene her.



Danmarkskortet med Skoleidrætskommuner 2023. Dansk Skoleidræts kortlægning af skoleidrætskommuner sætter spot på en række parametre, der indikerer, hvordan en kommune klarer sig inden for idræt og bevægelse i skolen: Har den fx en bevægelsesstrategi, har kommunens skoler motoriske indsatser for eleverne, har skolerne nedsat fagteams, som kan formulere en rød tråd for arbejdet med idrætsfaget, har skolerne uddannede bevægelsesvejledere i lærerkorpset og meget andet.

14 nye skoleidrætskommuner på landkortet
Flere kommuner gør en ekstra indsats inden for idræt og bevægelse i skolen. Det viser Dansk Skoleidræts kortlægning af skoleidrætskommuner 2023.

Hvor der i 2022 blev udnævnt 8 skoleidrætskommuner, hed tallet i 2023 14 af slagsen. De var godt spredt ud over hele landet: Ballerup, Brøndby, Fanø, Frederiksberg, Horsens, Høje-Taastrup, Skanderborg, Skive, Slagelse, Svendborg, Tårnby, Vejen, Aabenraa og Aalborg.

Det var andet år, landets kommuner blev opfordret til at deltage i kortlægningen. De skulle svare på en undersøgelse med spørgsmål inden for otte kategorier, og på den baggrund blev de blevet indplaceret på et danmarkskort med en farve – mørkegrøn, mellemgrøn og lysegrøn - hvor den mørkegrønne udløste titlen ”Skoleidrætskommune 2023”. 32 kommuner deltog i kortlægningen.

Læs mere i nyheden her.

Indslag på TV2/Fyn, hvor Dansk Skoleidræt bl.a. forklarer baggrunden for kortlægningen.

Bevægelse i skoledagen


Bevægelse i skoledagen


Skolen står aldrig stille


Året blev skudt i gang med lanceringen af en ny database sprængfyldt med brain breaks og øvelser til en række fag på skoleskemaet. Aktivitetsdatabasen.dk samler alt det bedste fra Dansk Skoleidræt ét sted, og giver brugerne mulighed for at printe eller gemme deres favoritøvelser på deres personlige profil. Med forskellige filtreringer og kategorier er det let for en lærer eller pædagog at finde øvelser til lige præcis deres elevgruppe – uanset om det er en 8. klasse, der skal have samfundsfag eller en børnehaveklasse, der skal have bevægelsesbånd.


Særlige aktiviteter til specialundervisning
Der er stor efterspørgsel på materialer og bevægelsesaktiviteter til børn med særlige behov. Derfor var det med stor glæde, at Dansk Skoleidræt i januar kunne præsentere nyheden om, at et nyt projekt netop vil tage hånd om det.

Med 1,7 millioner kroner doneret af TrygFonden, og med Videnscenter om Handicap som kompetent partner i projektet, startede Dansk Skoleidræt i marts ”Bevægelse sammen ud i livet”. I løbet af 2023 blev der afholdt workshops med projektskolerne og udviklet inspirationsmateriale bl.a. bestående af en række aktivitetskort og et kursushæfte. Målet er at understøtte trygge sociale bevægelsesfællesskaber blandt elever i specialundervisningstilbud – bl.a. gennem kompetenceløft af pædagogisk personale og det nye inspirationsmateriale.

”Bevægelse sammen ud i livet” kører frem til december 2024. Efter endt projektperiode vil projektet blive en del af Dansk Skoleidræts kursusudbud - og dermed en mulighed for alle specialundervisningstilbud i landet.


Stor motorikindsats i indskolingen

God motorik er så centralt for børn i indskolingen, at flere lærere skal kunne tage det ind i skoledagen. Det var ræsonnementet, der fik Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Børne- og Undervisningsministeriet til at bevilge 2,5 millioner kroner til projektet ”Motorik i indskolingen”.

Målet er at klæde flere lærere og pædagoger på til at anvende motorik som didaktisk og pædagogisk virkemiddel som en integreret del af skoledagen. Der er dermed ikke tale om en indsats specifikt målrettet motorisk udfordrede børn, men om ny og bredere skoleforankret måde at styrke alle elevers motoriske færdigheder på. Det er vigtigt for elevernes mod og lyst til at indgå i bevægelsesfællesskaber i løbet af deres (skole-)liv. Første del af projektet, der løber frem til og med 2025, startede i 2023 op med en kortlægning af, hvordan der i dag arbejdes med motorik i folkeskolen. Hernæst skal der udvikles og testes en kompetenceløftspakke, der skal bestå af lærervejledninger og undervisningsmateriale.


SFO-børn kan boltre sig med FritterSport

I løbet af de sidste knap tre år har Dansk Skoleidræt med støtte fra Ole Kirk’s Fond arbejdet på projektet ”FritterSport”. Først sammen med fire SFO’er, der har været med til at udvikle et bevægelseskatalog, hernæst sammen med 18 andre SFO’er, der har testet materialet – og i 2023 var det klar til at blive lanceret for hele Danmark.

Målet med ”FritterSport” har hele tiden været at finde en måde at understøtte de børn, der er i udsatte positioner og som har svært ved at finde venskaber og indgå i fællesskaber. Med kurserne og materialerne i projektet kan pædagoger nu blive klædt godt på til at hjælpe børnene med at tilegne sig sociale kompetencer, lære at mestre sociale spilleregler og få mod til at blive en del af positive fællesskaber – alt sammen gennem leg og bevægelse.


En bevægende trivselsdag
Første fredag i marts er det hvert år Trivselsdag. En dag, hvor mange skoler rydder det sædvanlige skema til fordel for aktiviteter med fokus på fællesskab, samarbejde, venskab – og ja, trivsel. Og hvilken bedre måde at trives sammen på end at gøre det i bevægelse? Dansk Skoleidræt udviklede i 2023 tre dagsprogrammer, som skoler enten kunne kopiere eller lade sig inspirere af. Der var program til de yngste elever, til de ældre og for første gang også til skolens personale. Programmerne bestod af kvalitetsfyldte, inkluderende og trivselsfremmende aktiviteter, som alle kunne være med til.


Klassesammenholdet fik et boost
I ugerne op mod sommerferien fik klasser fra hele landet anledning til gode grin, highfives og hep, når de lavede de ugentlige udfordringer i Klassedysten. Fra uge 23-25 dystede klasser nemlig mod hinanden i tre kategorier ”Ude med udfordringen” og ”Sammen i sommervarmen”, ”Vand på land”.

Udfordringerne var for alle, krævede få rekvisitter og centrerede om at klassen skulle samarbejde om at løse de sjove opgaver med idræt og bevægelse som omdrejningspunkt. For hver uge kunne klasserne registrere deres resultater og dermed konkurrere med klasser fra resten af landet.


Udskolingseleverne opfinder selv deres bevægelse
I november samledes 100 udskolingselever som kulminationen på det tre år lange projekt ”KreaKtive Unge”, der er støttet af Novo Nordisk Fonden. Eleverne var med på en spændende dag, hvor de både skulle bygge katapulter med influencer Johannes Matzen og reflektere over nye måder at få bevægelse ind i skolen på med kreativitetsforsker Christian Byrge.

Projektet har fokuseret på, hvordan udskolingselever kommer til at bevæge sig mere gennem medbestemmelse i kreative og innovative processer. Der er afviklet en række workshops med elever, der har været med til at udvikle og teste dét, der endelig kunne udgives som undervisningsmateriale i slutningen af 2023.

”Kreaktive Unge” har været et helt særligt projekt, fordi det modsat de fleste andre projekter i Dansk Skoleidræt ikke har haft en komplet projektbeskrivelse, men nogle store tomme felter ind i mellem, som eleverne har skulle være med til at udvikle. Innovationsprojektet har bragt et anderledes produkt med sig, som forhåbentlig gør det let for udskolingsklasser at komme i gang med at arbejde med bevægelse på præcis den måde, der passer til dem.


150.000 elever fik pulsen op i december
En af de største og sjoveste traditioner i Dansk Skoleidræt er bevægelsesjulekalenderen. En kalender, hvor der hver dag offentliggøres en ny brain break, som på video demonstreres af en skoleklasse. Julekalenderen blev for andet år afviklet digitalt, hvor de tilmeldte hver dag fik tilsendt en mail med en ny låge, der kunne åbnes. Mere end 1000 skoler med knap 6800 klasser svarende til over 150.000 elever var i 2023 med, og kunne bl.a. få smilebåndene i gang med.

Julekalenderen er altid populær i medierne, og 2023 var ingen undtagelse. Se indslag fra TV Syd her.


Bevægelse bygger bro og giver gode forudsætninger for skolestart
”Den Gode Skolestart” blev for første gang blev afprøvet som pilotprojekt i 2020, men blev i 2023 opskaleret markant. Hele 14 børnehaver og alle Nyborg Kommunes fire hovedskoler – inkl. syv afdelinger var med i projektet. ”Den Gode Skolestart” centrerer om at give børnehavebørn en tryg start i skole ved at skabe genkendelighed og ved, at børnene leger sig til gode relationer med skolebørn. Børnehavebørn og skolebørn mødes på skift ved på hhv. skole og i børnehave og leger en række lege udvalgt specifikt til dem, og som de har øvet sig på derhjemme.

”Den Gode Skolestart” viste enormt flotte resultater i evalueringen. Mere end 83 % af deltagerne i Nyborg Kommune angav fx, at de var enige i, at skolestarten nu ville blive tryggere end ellers, og hele 92 % af de lærere og pædagoger, der havde været involveret i projektet ønskede, at det fortsatte.


Internationalt projekt skabte glæde for skolebørn i Ukraine
Projektet Active Sister Schools blev oprettet som en reaktion på krigen i Ukraine. Målet med projektet var at skabe sammenhold på tværs af skoleklasser i Ukraine, Danmark og Polen. Gennem bevægelse og sjove aktiviteter lærer eleverne om hinandens liv, kultur og omgivelser gennem udfordringer og forskellige former for kontakt, der er inspireret af penneven-konceptet.

Fra Danmark er 15 skoler landet over med i projektet, og de skoler, der ikke fik en plads, kan skrive sig op og blive sat sammen med en klasse fra et andet land. Projektet er løber frem til februar 2024, er støttet af The Nordic Council of Ministers and The Nordic Council, øvrige partnere i projektet V4Sport, UkraineActive og ISCA.


Legepatruljen kørte for fuld skrue i 2023. Mere end 2800 elever blev uddannet som Legepatruljeinstruktører. Det betyder, at de har lært om kommunikation, at være rollemodeller og ikke mindst igangsættere af lege for deres yngre skolekammerater, der dermed har trygge og aktive frikvarterer.

Idrætsfaget


Idrætsfaget


Magasin med tema om prøven i idræt.

Stort fokus på prøven i idræt


2023 blev et år, hvor der blev sprøjtet nyt undervisningsmateriale ud til idrætsfaget. Ikke mindst til landets skolers arbejde med prøven i idræt. I en undersøgelse i marts i Dansk Skoleidræts magasin ”Idræt i Skolen” svarede to ud af tre idrætslærere, at de føler sig kvalificerede til at føre eleverne op til prøven i idræt. Til gengæld var idrætslærerne splittede i spørgsmålet om, hvorvidt de ønsker, at deres klasser trækker prøven. Som et led i at gøre arbejdet med prøven så trygt som muligt var det derfor en del af Dansk Skoleidræts samlede indsats at udkomme med nyt inspirationsmateriale.

På paletten var eksempelvis en video, hvor der på otte minutter blev ridset forberedelsesfasen og prøveforløbet op. En video primært målrettet eleverne som en måde at opnå forståelse for, hvad prøven går ud på. I samme ånd udkom Dansk Skoleidræt med en decideret elevside på skoleidræt.dk. med både praktiske oplysninger om selve prøven, men også en masse forslag til, hvordan eleven bedst muligt forbereder sig sammen med sin gruppe.

Informationsfilm om prøven i idræt, hvor forberedelsesfase og prøveforløb kort ridses op primært målrettet eleverne.


Klare holdninger om fagets ve og vel
En af de ting, Dansk Skoleidræt havde fokus på i 2023 var timetallet i idrætsundervisningen. Det vejledende timetal for idræt er i skoleåret 2023/24 på 60 timer for 1.-6. årgang og på 90 timer for 7.-9. årgang.

Danske Skoleidræts hovedbestyrelse har i den sammenhæng formuleret, at det vejledende timetal for idræt bør fastsættes til et minimumstimetal for alle skoler. Dermed sikres, at alle elever får mulighed for at have idræt én gang om ugen. Med de samfundsmæssige udfordringer, som vi står overfor i forhold til børn og unges trivsel, dårlig motorik samt vanskeligheder med at indgå i fællesskaber, mener organisationen, at det er et absolut minimum med det timetal, der er nu.

Den holdning er ikke mindst aktualiseret af det skoleudspil, regeringen lancerede i oktober, hvor ønsket om at give eleverne kortere skoledage kan risikere at blive en udfordring for idrætsfaget. I samme åndedrag har prøven i idræt været bragt i spil, da det diskuteres i Folketinget, om der skal være færre af slagsen. Her er det i Dansk Skoleidræts optik vigtigt at beholde prøven i idræt, da den har medvirket til, at idrætsfaget i endnu højere grad er blevet et vigtigt dannelsesfag, hvor fysiske aktiviteter og læring går hånd i hånd, ligesom prøven har højnet fagets status og været med til både at styrke elevernes deltagelse og aktivitetsniveau i timerne samt det faglige udbytte

Dansk Skoleidræt er idrætsfagets interesseorganisation og dermed også fagets stemme, der skal støtte og fremme dets udvikling og vilkår og medvirke til at skabe de bedst mulige betingelser for faget idræt i grundskolen. I praksis er det ofte gennem organisationens politisk valgte organ, Idrætsfagligt udvalg, og i 2023 var medlemmerne herfra på banen på fagets vegne.

Det var fx tilfældet med et blogindlæg på Folkeskolen.dk med fokus på køn og identitet i idrætsfaget. Et fag, hvor der i den grad er behov for at arbejde med mangfoldigheden som følge af de mange regnbuefarver af identiteter, der findes. Se alle blogindlæg fra Idrætsfagligt udvalg her. 


Sørøvere og cirkusskoler skal skabe meningsfuld idræt i indskolingen
Idrætstimerne i skolens yngste klasser skal give sjove og vedkommende idrætsoplevelser, der fremmer glæden ved bevægelse. Det er kernen i projektet ”Mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen”, som blev afsluttet i 2023 og udkom med ny inspiration til målgruppen. Det sker med undervisningsmaterialer under titler som Sørøverskolen, Cirkusskolen og Leg og fællesskab.

I Sørøverskolen skal der bl.a. arbejdes undersøgende og eksperimenterende samt gives mulighed for fordybelse, i Leg og fællesskab skal der skabes genkendelighed og spændingsfyldte øjeblikke, og i Cirkusskolen skal der anvendes fortællinger, og brugen af rum og rekvisitter skal nytænkes.

Det er nemlig de pædagogiske anbefalinger i de tre undervisningsforløb, som består af undervisningsvejledninger baseret på en række pædagogiske principper, lektionsbeskrivelser og aktivitetskort. Formålet er således at udvikle en idrætsfaglig didaktik med en klar rød tråd, der kan øge deltagelse og bevægelsesglæde blandt eleverne. Se det nye materiale her.


Danmarks Sejeste Idrætslærer
Danmarks Sejeste Idrætslærer er prisen, som hylder idrætsfaget og de mange fantastiske idrætslæreres indsats. I år kiggede juryen efter en lærer, der giver eleverne en motiverende og meningsfuld undervisning, hvor sjov, motorik og sociale færdigheder går hånd i hånd. Vinder af Danmarks Sejeste Idrætslærer 2022 blev Jette Brostrup Jensen fra Vemmelev Skole i Slagelse Kommune, som løb med hæderen og en præmie på 25.000 kr. til nyt udstyr til idrætsundervisningen samt et kursus fra Dansk Skoleidræt til alle skolens idrætslærere til en værdi af 7.500 kr.

Der var stor jubel, da Jette Brostrup Jensen fra Vemmelev Skole i februar 2023 blev kåret til Danmarks Sejeste Idrætslærer 2022.


Nyt materiale i idræt bygger bro til innovation og entreprenørskab
Der er rigtig god energi i spændingsfeltet mellem idrætsfaget og innovation og entreprenørskab. Det tværgående tema er indarbejdet i målene for alle obligatoriske fag. For at konkretisere det i forhold til idræt er Dansk Skoleidræt og Fonden for Entreprenørskab gået sammen i et projekt, der giver eleverne i landets skoler mulighed for at skabe en række nye aktiviteter i idrætstimerne. Det kunne fx være at kombinere elementer fra kendte idrætsgrene eller opfinde noget helt nyt fra bunden.

Der er udviklet to undervisningsforløb med fokus på innovation og entreprenørskab i udskolingen. Forløbene går på tværs af kompetencemål for de to fag, skitserer muligheder for sammenhængende aktiviteter og guider underviseren igennem alle lektioner. De indeholder således en lærervejledning med fagdidaktiske overvejelser til underviseren, så der opnås forståelse for overvejelser og tanker bag undervisningsforløbene ved at skitsere opbygning og struktur med en lektionsoversigt. Se materialet her.


Nyt månedsbrev: Tips og tricks til idrætsfaget
Må man bruge minitrampolin i idrætsfaget?”, ”Hvor finder jeg øvelser til boldspil og boldbasis?”, ”Hvordan tackler jeg omklædningssituationen, når en elev opfatter sig som transkønnet?”.

Det kunne være spørgsmål som disse, der bliver behandlet i Dansk Skoleidræts månedsudgivelse om idrætsfaget "Tips og tricks til idrætsfaget".

Nyhedsbrevet havde debut i 2023, og målet er at give alle idrætslærere – super-entusiaster såvel som begyndere – simple og konkrete input, der kan relateres direkte til undervisningen.

Det tilstræbes at understøtte idrætslærernes arbejde på så simpel vis som muligt. Med gode tips, korte forløb, konkrete øvelser og ikke mindste det faste indslag ”Månedens spørgsmål”.


Forløb om fysisk træning
Som noget nyt i 2023 blev der i forbindelse med optakten til Skolernes Motionsdag udviklet forløb til idrætsfaget i indholdsområdet ”Fysisk træning”. Formål med materialet var at give elever og idrætslærere en mulighed for at koble det overordnede motionsdagstema ”trivsel” med fysisk træning. Materialet sigter mod at give idrætslærere inspiration til, hvordan man via små aktiviteter kan underbygge elevernes samarbejds- og relationskompetencer og samtidig arbejde med et af fagets indholdsområder. Forløbene tager afsæt i forskellige grundtræningselementer under området fysisk træning: For indskolingen styrke og koordination, for mellemtrinnet kondition og hurtighed og for udskolingen koordination og smidighed.


Fuld smæk på Idrætslærernes Forum
Det årlige højdepunkt for idrætslærere bød på alt fra judo og "Hestekræfter på skoleskemaet” til inddragelse af vandsport i undervisningen og info om vejledningsfasen for prøven i idræt. Samlet set var 215 idrætslærere fra det meste af landet samlet til to skønne dage i Ringsted, der bød på et smækfyldt program fuld af fagnørderi.


SPIF-22 tog temperaturen på idrætsfaget
2023 var også året, hvor den store rapport ”Status på Idrætsfaget” blev udgivet. Rapporten udkommer kun hvert fjerde år, så derfor imødeses denne temperaturmåling på idrætsfaget som regel med spænding blandt idrætslærerne. SPIF-22 er baseret på spørgeskemadata fra 594 idrætsundervisere og udgives af Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring (FIIBL).

Rapporten indeholder 10 hovedemner og tal på alt fra Fælles Mål og karaktergivning til idrætstimernes indhold og elevernes fravær. I Dansk Skoleidræts optik viser tallene bl.a., at der er et stort potentiale for at integrere teori bedre i praksis og at videreudvikle didaktikken. Rapporten er således et godt grundlag for organisationen i de kommende år til at arbejde på løsninger på de behov, som idrætslærerne giver udtryk for. Læs meget mere om SPIF-22 i artiklen fra magasinet Idræt i Skolen.

Økonomi


Økonomi


Årsresultat


Resultatet for 2023 udviser et overskud på tkr. 475. Vi anser resultatet for at være meget tilfredsstillende mod et budgetteret underskud på tkr. 1.651. Egenkapitalen udgør herefter tkr. 9.703.

Den samlede omsætning for 2023 udgør tkr. 21.574 og andelen i procent fordeler sig således:


Intentionen bag Dansk Skoleidræts nye look med en lille figur i bevægelse er at afspejle det nutidige Dansk Skoleidræt, indkapsle målgruppen og understøtter missionen om at fremme alle elevers læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag.